sâmbătă, 21 mai 2011

Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena


Biserica Ortodoxă îi prăznuieşte astăzi, 21 mai, pe Sfinţii Împăraţi Constantin si mama sa, Elena. Constantin cel Mare, împărat roman (306-337), a devenit suveran al întregului Imperiu Roman după învingerea lui Maxentiu şi a lui Liciniu. În ziua premergătoare luptei cu Maxentiu, în anul 312, Constantin a văzut pe cer o cruce luminoasă si o inscripţie: In hoc signum vinces (prin acest semn vei birui). Împăratul va însemna toate steagurile armatei sale cu semnul sfintei cruci şi va intra biruitor in Roma. Prin Edictul de la Milano (313) a acordat libertatea de cult a creştinismului, acesta devenind religie de stat în timpul lui Teodosie cel Mare.

Împăratul Constantin a convocat primul Sinod ecumenic la Niceea (325), unde după lungi dezbateri, învăţătura lui Arie a fost condamnată şi s-a adoptat formula ca Fiul lui Dumnezeu este de o fiinţă cu Tatăl si deci, din veci cu El. La sinod au fost alcătuite si primele 7 articole ale Simbolului de credinţă (Crezul), a fost fixată data Paştilor (prima duminică după lună plină, după echinocţiul de primăvară) şi s-au dat 20 de canoane referitoare la disciplina bisericească.

Sfântul Constantin cel Mare a fost botezat pe patul de moarte de către episcopul Eusebiu de Cezareea. A murit la scurt timp în Nicomidia şi a fost înmormântat in Constantinopol, în biserica ctitorită de el.

Împărăteasa Elena

Flavia Iulia Helena s-a născut în provincia Bitinia. În anul 293, generalul roman Constantiu Chlorus, la îndemnul împăratului Diocletian, divorţează de împărăteasa Elena. Aceasta nu se recăsătoreşte, ci trăieşte departe de atenţia publică, dar aproape de fiul său. A reuşit să descopere pe dealul Golgotei crucea pe care a fost răstignit Hristos. Potrivit tradiţiei, în urma săpăturilor s-au găsit trei cruci. Pentru a se identifica crucea pe care a fost răstignit Hristos, au atins cele trei cruci de un mort. Acesta a înviat în momentul în care a fost atins cu Crucea Domnului.

Împărăteasa Elena a zidit Biserica Sfântului Mormânt, Biserica din Bethleem, pe cea din Nazaret şi multe alte sfinte locaşuri.

Semnificaţia numelor Constantin şi Elena

Numele Constantin este de origine latină şi vine de la constans, constantis ("constant", "ferm").

Elena - Străvechiul nume Helene este explicat de unii prin gr. helane ("torţă", "făclie", dar şi "foc sacru", la sărbătorile numite Heleneia, dedicate zeiţei Artemis), iar de alţii prin gr. hele ("lumina arzătoare a soarelui").

Sursa: www.crestinortodox.ro
Foto: www.calendar-ortodox.ro

La mulţi ani tuturor celor care poartă aceste nume!

La mulţi ani, Elena! La mulţi ani, Costin!

17 comentarii:

  1. Imi place ca te-ai documentat, foarte frumos. Uite chiar nu stiam istoria Sf. Constantin si Elena! Un weekend placut!

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulțumesc Cristi!
    Un weekend excelent
    și plin de bucuri!

    RăspundețiȘtergere
  3. La multi ani, Elena! Petrecere frumoasa! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Primul lucru care l-am facut cand m-am trezit la am, a fost sa pun la spalat, apoi am deschis pc-ul si am descoperit ca e sarbatoare...
    La Multi Ani sarbatoritilor de azi!

    RăspundețiȘtergere
  5. ALEARGA PRIN LUME CU SUFLETUL PLIN DE IUBIRE SI NU UITA CA FERICIREA SE INTOARCE INTOTDEAUNA LA CEL CARE O DARUIESTE...SARBATOARE LUMINATA cu PACE si MULTA SANATATE

    RăspundețiȘtergere
  6. La Multi Ani sarbatoritilor!!!

    Pfiuuu, Cristi, in sfarsit am ajuns sa te vizitez si pe tine. Am cam terminat cu instalatul, de acum voi veni mai des :)
    O seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  7. Lillee, esti tenace, nu gluma! :D O seara buna!

    RăspundețiȘtergere
  8. La multi ani tuturor sarbatoritilor!
    Interesanta istorioara!Multumim Cristi ca ne-ai amintit-o!

    RăspundețiȘtergere
  9. Mersi, Ramona. Nici eu n-o stiam in intregime.

    RăspundețiȘtergere
  10. uite ca cava am stiut si eu, dar relatarea ta este completa...fain...multumesc...in fiecare zi invatam ceva nou, ceva care cu siguranta ne imbogateste

    RăspundețiȘtergere
  11. Cristi te rog sa ma scuzi, dar eu am cam lipsit de pe blog, in ultimele 3 saptamani. Am cateva proiecte de care trebuie sa ma ocup si timpul meu s-a scurtat la maxim. Tarziu, dar iti multumesc frumos pentru urare.
    Mult moroc.

    RăspundețiȘtergere