joi, 16 iunie 2011

Meseria de a trăi (Il mestiere di vivere) - Cesare Pavese - 1

Mi-am amintit ieri de o carte pe care am citit-o cu ani în urmă: "Meseria de a trăi" (JURNAL 1935 - 1950) de Cesare Pavese. M-am gândit să redau fragmente din această carte în câteva postări. Dintre cărţile preferate există vreuna pe care aţi dori s-o recitiţi?

                                      Cesare Pavese (1908 - 1950)

1935

28 octombrie
"Poezia începe când un neghiob spune despre mare: Parcă-i untdelemn! Nu e câtuşi de puţin cea mai exactă descriere a mării calme, ci plăcerea de a fi descoperit asemănarea, satisfacţia unui misterios raport, nevoia de a striga în cele patru vânturi că s-a observat acest raport.
Şi, fireşte, neghiobia ar fi tot atât de mare dacă ne-am opri aici. Începută astfel poezia, trebuie terminată şi alcătuita o povestire bogată în relaţii care să echivaleze abil cu o judecată de valoare.
Aceasta ar fi poezia tipică, ideea. Dar, în mod obişnuit, operele sunt făcute din sentiment - descrierea exactă a mării liniştite - care din când în când spumegă, descoperind raporturi. S-ar putea ca poezia tipică să fie ideală şi - cum noi trăim şi din microbi - tot ceea s-a făcut până acum să fie compus din simple fragmente mimetice (sentiment), din gânduri (logică) şi din raporturi cât mai îndemânatic alese (poezie). O combinaţie mai absolută ar fi poate nerespirabilă şi idioată."

20 decembrie
"Viaţa fără fum e ca şi fumul fără friptură.
Sau poliţişti sau delincvenţi."

29 decembrie
"Dintre cele două îndeletniciri: a scrie versuri şi a studia, găsesc mai multă satisfacţie în cea de-a doua. Cu toate astea nu uit că-mi place să studiez având permanent în vedere scrierea versurilor. Dar în fond poezia e o rană mereu deschisă, pe unde se scurge toată sănătatea din corp."

Sursa foto: www.whosdatedwho.com

14 comentarii:

  1. Buna ziua

    As dori un link exchange cu dvs,

    Eu am: http://calculator-pc-desktop-computer.blogspot.com/
    http://placa-video-placi-video.blogspot.com/
    http://monitor-lcd-televizoare-lcd.blogspot.com/

    Astept raspuns.

    RăspundețiȘtergere
  2. Acum nu doresc. Poate in viitor. Bafta!

    RăspundețiȘtergere
  3. Pare interesanta cartea, Cristi. Nu am apucat sa o citesc inca.
    Daca am vreo carte pe care as dori sa o recitesc? Cred ca ai vazut de cate ori am citit " La rascruce de vanturi". :)) As mai reciti Regina Margot, Rocambole ( are vreo 40 de volume )... Daca stau bine sa ma gandesc parca mi-e dor si de Crimele familiei Borgia. Dar gata, ca daca-mi pun mintea le-as reciti pe toate. :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Lillee, n-am citit Rocambole. Iar mi-ai dat o idee buna! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Dragut din partea ta sa imparti cu noi ceea ce tie iti place, multumim.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cartea asta mi-a scapat. Acum citesc Ultimile patimi ale lui Hristos de Nikos Kazantzakis, o abordare a luptei dintre om si fiinta divina, lupta care se da in orice om

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumesc pentru comentariu, Mircea. O sa citesc si eu cartea.

    RăspundețiȘtergere
  8. Titlul cartii suna interesant!
    Cat despre cartea care mi-ar face placere sa o recitesc ar fi BIOGRAFIA LUI JACK LONDON de Irving Stone.
    Am citit-o pe nerasluflate cand eram la liceu.A fost cartea care ,pur si simplu,nu puteam s-o las din mana.Maniera in care a fost scrisa are ceva care iti starneste pofta de citit.
    Si acum mai am pe undeva caietul in care imi scriam citate din aceea carte.(Aveam atunci un fix care consta in a scrie tot sau aproape tot ce era interesant pe un caiet aditional.)Cartea asta o am scrisa aproape pe jumatate! ^_^
    Vezi tu,Cristi,pe atunci nu era internetul!Aveam alte preocupari!
    O recomand tuturor!

    RăspundețiȘtergere
  9. Ramona, inseamna ca ai citate suficiente pentru blogul tau. :)

    Multumesc pentru recomandare!

    RăspundețiȘtergere
  10. Suna interesant, am sa caut cartea. Pare stilul meu.
    ce am recitit mai mult de doua ori...'Cel mai iubit dintre pamanteni'-Marin Preda, La portile orientului-Andrei Plesu, Aventurile bravului soldat Svejk-J.Hasek, si, desigur, "Pe aripile vantului", dar asta mai demult...sigur mai am si alte carti recitite, dar la primul gand astea sunt....

    RăspundețiȘtergere