duminică, 10 aprilie 2011

Cugetări despre filozofie şi filozofi

"Filozofia este cea mai înaltă formă de muzică."
PLATON

"Fără filozofie nu am fi cu nimic deasupra animalelor care îşi sapă locuinţe, le ridică, îşi pregătesc hrana îngrijind de puii lor în adăposturi, având în plus şi fericirea de a se naşte înveşmântaţi." VOLTAIRE

"Adevărata filozofie constă în a face nu cărţi, ci oameni."
FEUERBACH

"Filozofia este la fel ca medicina, are multe feluri de droguri, puţine leacuri bune şi aproape niciunul sigur."
CHAMFORT

"A filozofa înseamnă a încerca să răspunzi cu mijloace supermature la întrebări pe care le pun copiii."
LUCIAN BLAGA

"Filozofii seamănă cu stelele care dau puţină lumină fiindcă sunt la mare înălţime."
F. BACON

"Filozofii care făuresc sisteme despre construcţia tainică a Universului, sunt ca şi călătorii noştri care merg la Constantinopol şi vorbesc despre serai; ei nu l-au văzut decât pe dinafară, dar pretind că ştiu ce face înăuntru sultanul cu favoritele."
VOLTAIRE

Platon
Sursa foto: Wikipedia, după cartea de identitate a lui Platon

29 de comentarii:

  1. Bianca, am vrut sa scriu mai multe, dar n-am vrut sa ma pun rau cu filozofii. :))

    RăspundețiȘtergere
  2. provocare!
    de ce simt oamenii nevoia de filozofie?
    te bagi? :D

    RăspundețiȘtergere
  3. Sophie, nu ma bag. :D

    Numai unii oameni simt nevoia de filozofie din simplul motiv ca ii duce capul mai mult decat pe ceilalti. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. @Sophie,

    Pentru că omu-i în căutarea cunoaşterii absolute.
    Pentru că aici apar Icar şi Dedal, care-s exemplu clar că nu o poţi atinge.
    Iar oamenii încearcă să treacă de limite.
    Fără filozofie n-am mai da un sens. N-am mai scorni unul.
    Şi etc.:D

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu cred ca oamenii pot filosofa din motive diferite, nu neaparat pentru ca ii duce capul mai mult ca pe altti. Poti gasi vorbe cu inteles uimitor la niste oameni care n-au nici macar liceul, trebuie sa stii insa sa ai mintea deschisa pentru a le surprinde...dintre citatele tale din postare imi place cel al lui Blaga, foarte aproape de adevar!

    RăspundețiȘtergere
  6. Alice, un prost nu poate filozofa. Asta am vrut sa spun.

    RăspundețiȘtergere
  7. Frumoase citate, Cristi! Cu permisiunea ta, voi prelua câteva pentru colecția mea de cuvinte alese ;).

    Duminică plăcută!

    RăspundețiȘtergere
  8. Superbe:X Imi place filozofiaaaaa! MA fascineazaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaA!:X:X:X

    App, premiul iti apartine:X Ca am precizat ca este pentru toata lumea:X

    RăspundețiȘtergere
  9. Fi atent sunt prima pe lista de bloguri:X Moama moama:X

    RăspundețiȘtergere
  10. Dana, daca iti sunt de folos, enjoy! :))

    RăspundețiȘtergere
  11. In privinta studiilor, ai dreptate. O ruda de-a mea a fost primar intr-o comuna si nu avea nici macar liceul.

    RăspundețiȘtergere
  12. Da, dar nu inseamna ca daca era primar era si filosof:))

    RăspundețiȘtergere
  13. C.L.M., ordinea in lista de bloguri se actualizeaza automat in functie de ora si ziua postarii. :)

    Am inteles ca premiul e pt. toata lumea. :))

    RăspundețiȘtergere
  14. @ Sophie : iti raspund eu provocarii daca doresti. Oamenii sunt fascinati de tot ceea ce nu inteleg. filosofia nu poate fi inteleasa. Atunci cand ai ajuns sa ii deslusesti anumite sisteme, deviezi de la lumea reala. Asa s-a intamplat cu multi filosofi, de la Socrate la Descartes. filosofia iti ofera alternativa la religie. Asa ajungi sa intelegi ce vrea Dumnezeu de la noi. Asa aflii cine este Dumnezeu si de ce exista Dumnezeu, de ce exista Fiinta si Nefiinta. Daca as spune cuiva ca Nefiinta este starea de traiore suprema, cred ca m-ar scuipa. Am facut filosofie 4 ani in facultate. Nu am cuvinte sa descriu ce urme a lasat asupra mea.

    RăspundețiȘtergere
  15. As merge putin mai departe decat Costin - Filosofia exista pentru ca avem nevoie sa intelegem tot ce nu este explicat si nu este numai o alternativa pentru biserica. este adevarta ca cele doua ramuri se intrepatrund fara sa iti dai seama, pentru ca trateaza aceleasi subiecte. Dar filosofia este mai mult decat o alta versiune a lucrurilor explicate prin religie. Este o traire, este o alta imagine a lumii, este o idee, o multitudine de idei, este ceea ce vrem noi sa fie. De aceea avem nevoie de filosofie - avem nevoie de alternative, avem nevoie sa gasim o idee care este in concordanta cu trairile noastre personale, avem nevoie sa ni se dea sansa de a alege, nu de a ni se servi pe tava totul.

    RăspundețiȘtergere
  16. @Irina,
    @Costin, va multumesc pt. comentarii. :)

    RăspundețiȘtergere
  17. Raspund si eu acum...
    Cred ca prin filozofie omul cauta sensuri, pentru ca vrea sa-si explice totul, se simte nesigur atunci cand nu intelege si poate fi considerat, totodată, un semn al confortului intelectual.
    Filizofia este, de asemenea, modalitatea prin care găsim raspunsuri la intrebari...cu alte intrebari...nu se termină niciodată, nu poţi să spui:"punct, asta am lămurit-o, e bătută în cuie, asta aşa e!"
    Filozofia este o perpetuă căutare de răspunsuri, de cunoaştere interioară, exterioară, de înţelegere, de analiză, sensibilitate la fumos, la urât, la lege, la nelege, la amănunt.

    RăspundețiȘtergere
  18. N-am inteles niciodata cu ce se mananca filozofia asta, dar acum m-ai bagat si mai tare in ceata.

    RăspundețiȘtergere
  19. @ Sophie : Ba se termina, atunci cand esti intr-un sistem filosofic (rationalismul) ajungi la punctul in care se reia totul de la zero.
    Raspunsurile la anumite intrebari nu sunt gasite ci DETERMINATE SA REZULTE de catre alte intrebari.
    Raspunsurile pe care spui ca le cautam, nu le vom gasi niciodata, pentru ca nu avem aceea FIINTARE necesara sa transcedem dincolo de statutul de fiinta fizica, sa apelam la DEVENIREA intru Fiinta Spirituala.

    RăspundețiȘtergere
  20. Stiu=)) dar ma simteam si eu bine=))

    RăspundețiȘtergere
  21. wow! n-am mai fost aici de cand am raspuns...vad ca lumea e interesata de filozofeala...

    @costin, parerea mea e ca 'determinate sa rezulte' nu face decat sa dea nastere altor seturi de intrebari...poate nu m-am exprimat bine, dar ziceam ca filizofia e cea care naste intrebari si raspunsul genereaza in permanenta alte intrebari...cum spui tu 'reia totul de la zero'.
    Sunt oameni , tatici ai spiritualitatii, care vorbesc despre fiinta si nefiinta, dar spun ca filozofia e 'un mare exercitiu al inutilitatii' care poate crea 'munti de vorbe, sisteme de teorii, dar toate astea sunt vorbarie goala'.

    Cred ca acum si voua Gabi si Cristi va este totul mai clar. :))

    (a iesit o postare interesanta)

    RăspundețiȘtergere
  22. Multumesc frumos Sophie pentru comentarii! :)

    Eu sunt paralel cu filozofia! :)

    RăspundețiȘtergere